Pages

Monday 21 March 2022

Cara Nak Tukar Emel Blogger

Saya ada beberapa blog di dalam satu akaun emel yang sama. Nak dijadikan cerita, harini terfikir nak keluarkan salah satu blog daripada emel tu, nak ditukar bawah akaun emel lain. Saya gunakan platform Blogger ni.

Buntu jap. Macam mana nak buat. Sebab semua blog saya ni menggunakan satu akaun emel. Boleh ke nak tukar ke emel lain? Content yang dah sedia ada tu macam mana?

Saya pun try lah godeh2. Ohhh.. Ada features "Add Author". So, saya try add email saya yang lain kat situ dan set kan sebagai Admin. Tadaaa. Berjaya. So, bila dah jadi admin, saya remove kan email yg asal. Ya, ia menjadi. Saya cek akaun blogger pada emel pertama saya. Sah! Blog yang sy nak remove tu takde dah. Makanya, saya yakin saya dah berjaya tukarkan emel saya.

Tapi... Saya tersedar sesuatu.. Posting lama saya yang di post menggunakan emel yg asal, takde dahhh.. Alamak! Camne ni...

Makanya, saya add semula emel pertama saya tu. So, content pn dah ada. Maka, selesai dah lah masalah saya. 😂 Cuma, satu blog saya ni ada dua emel lah (read: contributor). Boleh tgk pada profile saya ni, ada dua contributor. Dua-dua ni emel saya sendiri. Satu emel asal, satu lagi saya tambah. Sbb sy nk buka blog ni guna emel lain, maka solution sy adalah tambah je lah. Bila sy remove emel yg pertama tu, posting yang dulu2 dah hilanggg..so, sy add semula lah emel yg asal tu. Hehe.

Kesimpulannya, kalau nak tukar emel kita pada blog, boleh tambah admin/author dengan memasukkan emel kita yang lain.


Nak cari kat mana?


  1. Pergi pada Setting >> Permission >> Blog admins and authors.
  2. Tambah emel kita yang lain kat situ.
  3. Pergi kepada inbox emel yang kita dah tambah tu. Kemudian tekan "Accept invitation".
  4. Kemudian boleh cek kedua2 blogger menggunakan emel yang berbeza. Kita akan dapati blog kita boleh diakses menggunakan kedua2 emel kita.
  5. Jangan lupa jadikan kedua2 emel kita sebagai admin. Maka, kita boleh akses daripada mana2 emel kita tu nanti.

Sekian. 

No comments:

Post a Comment